Szakmakóstoló a Rothban

Idén ősszel az Agrárkamara támogatásával egy fél napos program során bemutatkozott a környékbeli általános iskolák diákjainak a Roth Gyula Technikum erdészeti képzése. A szakmai nap során a kisdiákok belekóstolhattak egy kicsit az erdő- és a vadgazdálkodók munkájába.

Szeptember 22-én reggel nyolc órára érkeztek a diákok kísérőikkel Hegykőről, Peresztegről, és a soproni Deák téri általános iskolából. A tanulókért az iskola busza ment el és hozta őket a kollégium épületéhez.

Gyors adminisztratív teendők után a díszteremben – autentikus környezetben – Árvai Péter  kollégiumvezető köszöntötte a mintegy 40 felsős diákot és kísérőiket. Röviden bemutatta az iskola múltját és jelenlegi képzéseit. Ezt követően Bálint Gergely mérnöktanár is köszöntötte a tanulókat, majd ismertette a nap programját. Ezután az iskoláról szóló pár perces imázsfilm került levetítésre, mely az itt megtalálható valamennyi képzést bemutatta.

A nap első programján a TAEG Zrt. Erdő Háza látogatóközpontba látogattunk. Itt Takács Helga és Bálint Gergely vezetésével ismerkedhettek meg a diákok a vadaspark nagy- és apróvadfajaival (gímszarvas, dámszarvas, vaddisznó, őz muflon, mezei nyúl, és különböző fácánfajok). A bő egy órás körséta során érdekességekkel és vadászélményekkel teli beszámolót hallhattak az érdeklődő diákok. Ezt követően az épületben található interaktív kiállítást tekintették meg a résztvevők. Itt többen is lelkesen töltötték ki az erdőgazdaság néhány feladatot tartalmazó feladatlapját, melyet aztán apró ajándékra lehetett beváltani a büfében. A diákság aktívan kérdezett a fegyverekről, lőszerekről, az erdő rovarvilágáról, illetve lelkesen próbálta ki a kézbe vehető eszközöket is.

Rövid frissítő után, az iskola Fáber-réti tanpályáján folytatódott a program. Öt csoport került kialakításra, az öt gyakorlati állomásra. A tanpályán Kulcsár Pál technikus mutatta be a fakitermelés során leggyakrabban használt eszközöket, illetve a láncfűrészt. A fűrész lánccseréjét az érdeklődő gyerekek ki is próbálhatták.

Szintén a tanpályán a Fakopp nevű műszer használatával ismerkedhettek a tanulók. Az eszköz a törzsön belüli odvasodás, korhadás felderítésére, méretének meghatározásához szolgál. A vizsgálat a hang fában történő terjedési idejének mérése segítségével lehetővé teszi a fák törzsében, ágaiban lévő korhadások, üregek felderítését. A tanulók így láthatták, hogy a vizsgált faegyed milyen egészségügyi állapotban van.

A Fáber-réten kialakított következő állomás a vadászathoz kötődött. A kisdiákok felvilágosítást kaptak a fegyverkezelés szabályairól, majd légpuskával kacsás bukócélra lőhettek. Szinte mindenkinek volt sikerélménye a céllövészet alkalmával. A lövészet végén egy valódi sörétest is kézbe vehettek a tanulók.

A következő állomáson Takács Helga mérnöktanár az agancs és a szarv közötti különbségekre hívta fel a figyelmet. Beszélt a trófeákról, és egy kis ”nyomozós” játékra hívta a diákokat; a nyomokat és a vadfajok utódait kellett párosítaniuk a résztvevőknek.

Az utolsó állomáson Kuslics Ágnes tanárnő várta növénytan feladattal a diákcsoportokat. A tanárnő 10 leveles hajtást adott a kezükbe, melyet a környező fákról szedett. A tanulóknak meg kellett találniuk a fákat, és utána egy játékos feladat segítségével be kellett azonosítani a hajtásokat.


A gyakorlat orientált feladatokat követően a csapat visszatért a kollégiumba, ahol az iskola étkezdéjében kapott kiadós és meleg ételt. Rövid értékelés mellett elbúcsúzott egymástól tanár és leendő diák.