Az erdésztechnikus és környezetvédelmi technikus szakma megismerése, iskolánk szakmai képzésének bemutatása volt a célja a Nemzeti Agrárkamara által meghirdetett pályaorientációs napnak. A megye több iskolájából (Fertőszéplakról, Nagycenkről, Kapuvárról, és Sopronból) szép számmal érkeztek a szakma iránt érdeklődő 7-8. osztályos tanulók. Összesen 60 diák érkezett, tanárok és szülők kíséretében. Örömmel fedeztük fel a gyerekek között a nyári táborban már nálunk járt tanulókat.
Regisztráció után Igazgató Asszony köszöntötte a résztvevőket és egy rövid filmvetítéssel átfogó képet kaphattak vendégeink iskolánk képzéseiről.
Ezután ketté osztottuk a csoportot: a társaság egyik fele a kollégiumban a környezetvédelmi technikus szakmába pillanthattak bele, a másik része a Fáber réti tanpálya felé vette az irányt, ahol az erdész-vadász szakmába kóstolhattak bele. A délelőtt felénél helyet cserélt a két csoport, így mindenki végig tudta csinálni mindkét programot.
A környezetvédelem szakmai bemutatóján két témakörben ismerkedhettek az iskolások a szakmával:
Az egyik helyszínen a tanulók növényi részek mikroszkopikus vizsgálatát végezhették – egysejtsoros nyúzatot készítettek vöröshagymából, levelek bőrszöveti nyúzatában gázcserenyílásokat kerestek, burgonyakaparék Lugol-oldatos festésével figyelték meg a benne található keményítőszemcséket, ezenfelül pedig különböző kész mikró preparátumokat nézhettek meg mikroszkóp alatt, mint pl. gombalemez, alga, nejlon, poliészter.
A “kémiás blokkban” sav-bázis indikátorokkal kísérleteztünk – a színüket vizsgálatuk különböző kémhatású oldatokban, illetve a színváltozásukat az oldatok kémhatásának megváltoztatásával. Továbbá megismerkedtek a tanulók egyszerű üvegeszközökkel, illetve kipróbálhatták az automata pipetta használatát is. A foglalkozás második felében (az iskolai tabletek segítségével) Kahoot!-vetélkedőt tartottunk a környezetvédelem különböző területeivel kapcsolatos kérdésekből. Többek között voltak szelektív hulladékgyűjtéssel, védett élőlényekkel, logókkal és zajterheléssel kapcsolatos kérdések is.
Az terepi foglalkozásokon négy állomás várta a tanulókat, ahol mérnök- tanáraink mellett 10. évfolyamos erdész tanulók segítették a feladatok végrehajtását. Az első állomáshelyen növényismeret, károsítók felismerése, a faanyag, mint nyersanyag és mint megújuló energiaforrás volt a téma. A játékos feladatok során többen rácsodálkoztak, hogy egy-egy gyakran látott fafajról mennyi érdekesség mondható el.
A második állomáshely a vadgazdálkodás alapismereteiről szólt. A nyomolvasás rejtelmei, és a trófeák ismerete mellett megszólalt a vadászkürt is, aminek a megszólaltatását több-kevesebb sikerrel a bátrabbak ki is próbálták
A harmadik állomás egy fontos erdőgazdasági feladatra, az erdősítésre hívta fel a figyelmet. Hazánk erdőterülete- hála a szakemberek kiváló munkájának- évről-évre növekszik, és az erdőtelepítésekben jelenleg is használják az itt bemutatott ékásót a csemeték ültetéséhez. Természetesen minden érdeklődő ültethetett csemetét, melynek szakszerű elvégzését árgus szemekkel figyelték leendő erdészeink és szükség esetén besegítettek a gyerekeknek.
A negyedik állomáshely ismét a vadászaté volt. Itt megtudhatták mit is rejt egy vadász hátizsákja, hogy néz ki egy „igazi” puska, hogyan bőg a szarvasbika, mire kell odafigyelnünk, ha ezt a szép szakmát választjuk. A munkát itt kollégánk állandó segítőtársa, Cár, a szálkásszőrű tacskó felügyelte.
A program az iskolai menzán egy ebéddel zárult.
A megvalósításban rész vevő kollégák:
Sass Vivien ok. környezetkutató, természetismeret-környezettan tanár
Turbók Mónika okl. környezetmérnök-tanár
Varga Rita okl. erdőmérnök-tanár
Bálint Gergely okl. vadgazda mérnök-tanár